De boermarke heeft een rijk verleden. Het is voorloper van de gemeenteraden en werd voor het eerst genoemd in 1646. Het woord ‘Marke’ betekent grens. Een boermarke is dan ook een afgebakend gebied. Bestuursleden van een marke werden volmachten genoemd. Zij werden door de boeren in het gebied aangewezen en zij zagen erop toe dat de gezamenlijke gronden op de juiste manier werden gebruikt. Boermarke is een echt Drents gebruik en eens per jaar komen de boermarken samen tijdens de jaarvergadering van de Vereniging Drentse Boermarken.
De boermarke Zeijen bestaat sinds 1830 en is een actieve organisatie. Het bestuur bestaat uit drie bestuurders die opkomen voor de belangen van de leden uit de boermarke, ondernemers die in het afgebakende gebied wonen en werken. De boermarke zorgt ervoor dat de landerijen goed gebruikt worden, dat de boeren waar nodig samenwerken en dat er goede dingen gebeuren op het land.
De boerhoorn die verwerkt is in het logo van de boermarke Zeijen, kent een verhaal. De voorzitter van de boermarke is in het bezit van een oude koehoorn, ook wel de boerhoorn. De boerhoorn kent een oude traditie. Er werd door de voorzitter van de boermarke op de hoorn geblazen in tijden van nood. De laatste keer dat dit gebeurde was in 1979 tijdens de sneeuwstorm. Het blazen op de hoorn betekende voor alle boeren en dorpsbewoners dat ze naar een centrale plek moesten komen om hulp te bieden. Twee keer per jaar wordt er nog op de hoorn geblazen: bij het aansteken van het paasvuur in het voorjaar en voor de opening van de jaarvergadering. De originele boerhoorn ligt in het museum van Arnhem en de boermarke Zeijen is in het bezit van een replica.
Als eerste op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen omtrent de boermarke Zeijen? Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Webdesign door Clickalicious © 2021 | Alle rechten voorbehouden
Webdesign door Clickalicious © 2021 | Alle rechten voorbehouden